top of page
  • תמונת הסופר/תRaz Shalev

3 סוגי הגיטרות שאתה חייב להכיר כנגן גיטרה מתחיל

עודכן: 10 ביולי 2023

אז נחשפתם קצת לעולם הגיטרה והמוזיקה, הייתם אולי באיזה שיעור-שניים אצל מורה לגיטרה, אבל משהו עדיין לא יושב לכם טוב במחשבות בראש- "רגע- כמה סוגי גיטרות יש בכלל? האם יש עוד סוגים חוץ מהגיטרה הקלאסית? על מה האלה שם בבמה מנגנים? זה נראה כמו גיטרה חשמלית בכלל, אולי זה בכלל גיטרה אקוסטית? האם גיטרה בס נחשבת גם כסוג גיטרה?"

אז תרשו לי לעשות לכם סדר בראש ולהציג בפניכם גם את כל ההבדלים בין כל סוגי הגיטרה שקיימים.

סוגי גיטרה - רז שלו שיעורי גיטרה למתחילים ולמתקדמים

סוגי גיטרה. צילום- אתי שרת



גיטרה קלאסית ומבנה הגיטרה

ראשית בואו נדבר רגע על מהו מבנה הגיטרה באופן כללי ולשם כך ניקח את הגיטרה הקלאסית כעוגן שממנו נוכל ליצור השוואה הגיונית בין סוגי הגיטרות השונות.

אם נסתכל על הגיטרה נוכל לראות בבירור שיש לנו גוף, צוואר ארוך וראש, אלה שלושה דברים שכבר במבט ראשוני עם הגיטרה הקלאסית ניתן לראות. אם כבר יצא לכם לקחת שיעור גיטרה קלאסית למתחילים אז בטח המורה לגיטרה ציין בפניכם את החלקים השונים של הגיטרה, אבל קחו את הפסקה הזאת כריענון. בגוף הגיטרה נוכל להבחין בחור ששמו פתח התהודה, והוא בעצם מה שעוזר למיתרים להפיק את הצליל בזמן פריטה על הגיטרה, מכיוון שהתהליך שקורה "מאחורי הקלעים" זה שצליל נכנס לתוך תיבת התהודה מתערבב ויוצא חזק יותר משם- סוג של מגבר (רמקול) טבעי.

מתחת לתיבת התהודה נוכל להבחין בגשר התחתון של הגיטרה וממש מתחת לראש הגיטרה נראה את הגשר העליון של הגיטרה, על ראש הגיטרה נראה את מפתחות הכיוון שבעזרתם נוכל לכוון את הגיטרה. מה שבעצם קורה זה שמיתרי הגיטרה עוברים מן הגשר התחתון אל הגשר העליון ואל מפתחות הכיוון שמאפשרים מתיחה/ שחרור של המיתר.

על צוואר הגיטרה נוכל להבחין בפסי מתכת היוצרים הפרדה ובכך נוכל להפיק צלילים שונים בגבהים שונים- אלו נקראים שריגים, והיכן שבעצם נניח את האצבע לקראת הפקת הצליל בגיטרה הקלאסית נקרא בשמו הרשמי פסק (או פסקים).

החלק שאנחנו מניחים על הרגל (וגם הצד המקביל) נקרא מותן הגיטרה.




כמה מיתרים יש לנו בגיטרה קלאסית? גיטרה קלאסית היא בעלת 6 מיתרים כאשר שלושת המיתרים הראשונים (מה שהכי רחוק מהעין שלכם וקרוב לרגליים שלכם) הם מיתרים נקראים מיתרים גבוהים והשלושה הבאים הם מיתרים נמוכים-בס (מה שהכי קרוב לעיינים שלכם).

ממה עשויים מיתרי הגיטרה הקלאסית? המיתרים בגיטרה הקלאסית עשויים מניילון, ומיתרים הבס מניילון שעטוף במתכת

מספר פסקים/שריגים בגיטרה קלאסית? בדרך כלל יש בגיטרה קלאסית 19 שריגים.

האם יש אופציה לגיטרה קלאסית לילדים? כטח! היום יש אפשרות לקנות גיטרה 3/4 גודל ואפילו יש גם 1/2 גודל שיכול להתאים לגודל הילד בתקופת הגדילה שלו. מה אפשר לנגן בגיטרה קלאסית ואיזה סגנונות?

בתור התחלה אפשר לנגן מנגינות פשוטות, אקורדים לגיטרה למתחילים, ליווי שירים, פריטות קומזיץ בגיטרה ומשם לזרום עד לרמות הגבוהות ביותר, יצירות קלאסיות מורכבות, פלמנקו וכו'...

האם כדאי לי לקנות גיטרה קלאסית יד 2? אפשרי, אבל בגלל שאתם רק נכנסים לעולם הזה לא הייתי מסתבך עם יד 2. כי לא תוכלו באמת לדעת האם הגיטרה שאתם קונים טובה.

מחיר השוק לגיטרה קלאסית?

מחירי הגיטרה הקלאסית יכול לנוע החל מ200 שקלים ועד כמה עשרות אלפים, כמובן שתלוי באיכות החומר, המותג וכו. ההמלצה שלי- אם זו הגיטרה הראשונה שלכם- לכו על תקציב של סביב ה500 ש"ח. מוזמנים לקרוא את המדריך לקניית הגיטרה הראשונה. אם זו לא הגיטרה הקאלסית הראשונה שלכם- אז אתם בטח כבר לא תזדקקו לעצה שלי ותדעו בעצמכם איזו גיטרה מתאימה לכם יותר ובאיזה תקציב :)


אחד מהיתרונות שבגיטרה הקלאסית- אפשר לקחת אותה לכל מקום :)


גיטרה אקוסטית

מבנה הגיטרה האקוסטית זהה לגיטרה הקלאסית מלבד דבר אחד קריטי- המיתרים! לכן בתוך צוואר הגיטרה (לא ניתן לראות במבט חטוף) יש מה שנקרא טראסראווד (truss rod) שעוזר בעצם בהתנגדות המיתרים שחלילה לא ישברו את צוואר הגיטרה. ממה עשויים מיתרי הגיטרה האקוסטית? מתכת- כולם.

מספר פסקים/שריגים בגיטרה האקוסטית- בדרך כלל 20-21 שריגים

האם יש אופציה לגיטרה אקוסטית לילדים?

יש אפשרות לגיטרה 3/4 גודל גם כאן.

מה אפשר לנגן בגיטרה אקוסטית ואיזה סגנונות?

אקורדים לשירים פשוטים ומורכבים, פירוקי אקורדים מעניינים, שירי פולק ובלוז, סולו גיטרה.

האם כדאי לי לקנות גיטרה אקוסטית יד 2

אם זו הגיטרה הראשונה שלך אי פעם- לא. אם אתה כבר מנוסה, אז למה לא?

מחיר השוק לגיטרה אקוסטית?

גיטרה אקוסטית יקרה מגיטרה קלאסית ולכן יש לקחת את זה בחשבון, בנוסף אם אתם מחפשים גיטרה למתחילים לא כדאי ללכת על אקוסטית מכיוון שקשה יותר ללחוץ על מיתרי המתכת. המחירים נעים בין 500 ש"ח לגיטרות האקוסטיות הפשוטות לבין כמה עשרות אלפים. ההמלצה שלי- אם אתם בעניין של לימוד גיטרה עצמי למתחלים, או אונליין ואתם מחפשים להתחיל לימוד גיטרה מאפס, לכו על הגיטרה הקלאסית בתור התחלה.


בסרטון- מבנה הגיטרה וההבדלים בין הגיטרות השונות: הקלאסית/האקוסטית/החשמלית. מתוך- "הגיטרה בידיים שלך"- קורס אונליין: לימוד גיטרה עצמי באינטרנט.

גיטרה חשמלית

הגענו אל התותחים הכבדים- הגיטרות החשמליות! פה מבנה הגיטרה דומה אבל שונה, צוואר הגיטרה דק יותר, ואין לנו תיבת תהודה, אלא מעגלי חשמל בשם פיקאפים/האמבקרים (pickup/humbucker) שהם בעצם מעבירים את התשדורת החשמלית אל מגבר חיצוני. יש המון צורות שונות ומשונות של גיטרות חשמליות וגם פה זה עניין של טעם אישי במראה ובסאונד. כל פיקאפ/האמבקר מפיק אופי צליל שונה וניתן להגיע לגוונים מעניינים מאד, בשילוב אפקטים חיצוניים כגון דיסטושריין (distortion) או אוברדרייב(overdrive), דיליי (delay) וכו- ניתן להפיק צלילים מסקרנים ובועטים. ממה עשויים מיתרי הגיטרה החשמלית- מתכת- כולם.

מספר פסקים/שריגים בגיטרה החשמלית- בדרך כלל 21-24 שריגים

האם יש אופציה לגיטרה חשמלית לילדים? יש אפשרות לגיטרה חשמלית 3/4 גודל גם כאן, אך פחות נפוץ וצריך לעשות סקר שוק.

מה אפשר לנגן בגיטרה חשמלית ואיזה סגנונות?

השאלה צריכה להיות מה אי אפשר לנגן בגיטרה החשמלית- הגיטרה החשמלית היא וורסטילית מאד, אפשר לנגן כמעט כל סגנון מוזיקלי העולה על הדעת וכמעט בוודאות להצליח לפגוע בול בסאונד מעניין וייחודי. הגיטרה החשמלית נפוצה מאד בעיקר בהרכבי רוק, בלוז, ג'אז.

האם כדאי לי לקנות גיטרה חשמלית יד 2 אם זו הגיטרה הראשונה שלך אי פעם- לא. אם אתה כבר מנוסה, אז למה לא?

מחיר השוק לגיטרה אקוסטית? גיטרה חשמלית זה עסק יקר יותר ביחס לשאר הגיטרות מכיוון שאנחנו חייבים לרכוש גם מגבר כדי שנוכל לשמוע את מה שאנחנו מנגנים. המחירים לגיטרה חשמלית- נעים בין 1000 לגיטרות הפשוטות ועד כמה עשרות אלפים. המחירים למגבי גיטרה חשמלית- נעים בין 300 למגברים קטנים ועד כמה אלפים ואפילו עשרות אלפים למגברים הענקיים ומגברי המנורות. ההמלצה שלי- אם כבר החלטתם ללכת על גיטרה חשמלית כגיטרה הראשונה שלכם, לכו על פנדר סטרט לפי התקציב שלכם ותודו לי אחר כך :)


השתקפות על הגיטרה החשמלית שלי :) צילום אתי שרת האלופה!


גיטרה בס

גיטרה נוספת במשפחת הגיטרות (אבל לא בדיוק) היא גיטרה בס- היא מאד מזכירה את הגיטרה החשמלית ויש לה רק 4 מיתרים בדרך כלל. לא החשבתי אותה בסוגי הגיטרות מכיוון שמבחינתי היא כלי מוזיקלי שונה, ורק בצורתה החיצונית מזכירה גיטרה. מדובר בצלילים ב2 אוקטובות למטה המפיקות צליל נמוך אך רשמית היא חלק ממשפחת הגיטרות.


עשה לכם חשק ללמוד גיטרה/לשדרג את הנגינה שלכם בגיטרה?


bottom of page